Jaka perkusja elektroniczna na początek

Perkusja elektroniczna yamaha DTX950K

Jaka perkusja elektroniczna na początek będzie najlepsza? Przed tym pytaniem staje wielu z was i przeszukuje internet w poszukiwaniu odpowiedzi. Mnogość opcji, firm, konfiguracji jest tak duża, że potrafi rozboleć od tego głowa. Z tego krótkiego poradnika dowiesz się z jakich ważnych elementów składa się perkusja elektroniczna i na co należy zwracać szczególną uwagę aby nie dokonać błędnego wyboru.

Odwiecznym problemem bębniarzy jest potrzeba dość szczególnych warunków do ćwiczeń. Perkusja akustyczna jest głośna zajmuje sporo miejsca, nie dziwi zatem rosnąca popularność e-drums, pozwalające ćwiczyć częściej, bo nie wychodząc z domu i choć prawdą jest, że nic nie zastąpi gry na akustycznych bębnach, bębny elektroniczne dają nam możliwość ćwiczyć w zasadzie bez ograniczeń, a częściej w tym przypadku znaczy po prostu lepiej, krócej będziemy czekać na satysfakcjonujące rezultaty.

Wybór perkusji elektronicznej na początek nie jest sprawą prostą. Producenci operują niezbyt czytelną terminologią, ciężko zdecydować który konkretny model spełni nasze oczekiwania, oraz które z rozwiązań są nam faktycznie niezbędne i będą miały wpływ na funkcjonalność urządzenia.

Najważniejsze dla wyboru optymalnego zestawu będzie określenie budżetu oraz głównych potrzeb i w ramach tego szukać rozwiązania w najbardziej optymalnego. Trzeba pamiętać że nie wszystkie zestawy wyposażone są seryjnie w mechanizm stopy perkusyjnej, lub stołek i zakładając kwotę którą chcemy wydać na zestaw musimy wziąć to pod uwagę. Bardzo ważnym, a często pomijanym elementem jest rzeczony stołek, ma on zasadniczy wpływ na komfort gry, oraz właściwą postawę, kręgosłup mamy jeden na całe życie i warto o niego dbać.

W tym tekście postaram się pomóc w wyborze odpowiedniego dla Ciebie zestawu elektronicznego i na początek wyjaśnię kilka czynników mających wpływ na jakość poszukiwanego przez nas sprzętu.

Jaka są różnice między rodzajami padów perkusji elektronicznej?

 

Pierwszy podział wśród współcześnie oferowanych elektroników pojawią się ze względu na rodzaj użytych padów. Rozróżniamy je na:

Pady gumowe

Konstrukcja padów gumowych znana od początków eksperymentów z bębnami elektronicznymi. odbicie przypomina w tym przypadku klasyczne pady treningowe, odgłos uderzenia jest krótki i czytelny. Jest to najpopularniejszy (również najtańszy, mimo to odpowiedni, jeśli traktujemy zestaw elektroniczny jako perkusję ćwiczeniową) rodzaj stosowanych padów.

 

Pad gumowy perkusji elektronicznej Yamaha

 

 

Pady siateczkowe

Pady w których gumę zastępują naciągi siateczkowe (konstrukcja przypomina klasyczny naciąg, jednak zamiast warstwy tworzywa – mylaru, stosuje się przeplatane żyłki tworzące siatkę). To rozwiązanie jak dotąd najbliższe odczuciom znanym z gry na akustycznym instrumencie, a przy okazji ciche, naciągi oczywiście zużywają się (choć niezbyt szybko), ale ich wymiana, nie jest trudna, ani kosztowna. Trzeba pamiętać że zbyt mocno naciągnięta siatka, odbijać może wręcz za mocno, przekłamując odczucia gry.

 

Pad siateczkowy perkusji elektronicznej Alesis

 

Pady silikonowe

Na padach silikonowych swoją ofertę oparła marka Yamaha i jak dotąd pozostaje jedynym ich producentem. Silikon użyty w konstrukcji ma strukturę wypełnioną pęcherzykami. Odbicie jest zaskakująco zbliżone do odpowiedzi klasycznego naciągu, jest przy okazji bardzo cichy, oraz niezawodny.

Pad silikonowy Yamaha

Konstrukcja pada silikonowego Yamaha

 

 

Pady z klasycznym naciągiem

Zasadniczo zostały wyparte z rynku, ze względu na ich dużą głośność, w końcu od perkusji elektronicznej oczekujemy by była mniej uciążliwa od klasycznej. Zdecydowanie nie polecamy do użytku domowego. Jeśli spotkacie się, że sprzedawcą który poleca Wam klasyczne pady z naciągiem i zachwala ich realne odbicie uciekajcie jak najszybciej.

Strefy padów

Często stosowany w kontekście padów pojęciem jest „strefa”. Odnosi się ono do ilości miejsc na padzie służących do aktywowania próbki dźwiękowej. Pady jednostrefowe na całej swojej powierzchni aktywują jeden dźwięk, dwie strefy uderzeń to możliwość wyzwalania próbki dźwiękowej uderzeniem w środek, lub krawędź pada itd.

 

Z jaką siłą grać na perkusji elektronicznej?

Przyjęło się, że perkusja jest instrumentem dość mocno „fizycznym”. Perkusje elektroniczne nie przepadają jednak za zbyt siłową grą. Jakby nie patrzeć to często aluminium, plastik i guma. Narażamy w ten sposób elektronikę znajdującą się wewnątrz na uszkodzenia, a pady dość gwałtownie przy siłowym graniu skracają swoją żywotność. Wymiana padów tomów lub talerzy jest dość kosztowna.

 

Jaki wybrać pad stopy?

 

Producenci oferują kilka różnych rozwiązań padów będących substytutem bębna basowego:

Pady niewymagające mechanizmu stopy perkusyjnej – w oczywisty sposób zmniejsza to koszt zestawu, oraz jest to rozwiązanie bardzo ciche, trzeba jednak wziąć poprawkę, że taki mechanizm nie daje nam realnego odczucia z grania.

Pad stopy elektronicznej niewymagający klasycznego mechanizmu

Pady ułożone wertykalnie

Stosowane w niektórych modelach perkusji Alesis, oraz jako akcesorium w marce KAT. Pad obsługiwany mechanizmem stopy perkusyjnej z zakrzywionym prętem bijaka, zajmuje niewiele miejsca, stosowany jest z powodzeniem jako elektroniczne uzupełnienie zestawu akustycznego.

Pad stopy elektronicznej wertykalny

Klasyczny pad stopy

Pad ułożony pionowo na wsporniku do którego montujemy mechanizm stopy, zapewnia odczucia takie same jak w przypadku klasycznego bębna basowego. Samo uderzenia w pad nie jest specjalnie głośnie, jednak trzeba pamiętać o wibracjach przenoszonych przez podłoże. Pad do stopy w dużej mierze odpowiedzialny jest za głośność zestawu elektronicznego. Warto przeznaczyć jako podłoże dla niego gruby dywan i wymienić bijak stopy na możliwie jak najbardziej miękki. Jeśli nie zastosujemy dywanu lub wykładziny najprawdopodobniej pad od stopy będzie nam odjeżdżał, a w przypadku drewnianej podłogi ją porysuje.

klasyczny pad stopy elektronicznej

 

Jednym z pojęć często spotykanym w kontekście zestawów elektronicznych jest funkcja „CHOKE”. Odnosi się ona do możliwości „ucinania wybrzmienia” przez chwycenie za krawędź pada, tak jak ma to miejsce w przypadku talerza akustycznego. Funkcja ta występuje w padach o większej ilości stref (patrz wyżej)

Funkcja Choke talerzy elektronicznych  Strefy padów talerzowych

Moduł perkusji elektronicznej, co to właściwie jest?

 

Moduł jest sercem perkusji elektronicznej, a bez niego nie możemy mówić o zestawie elektronicznym.  Pad zawiera przetwornik, który w momencie uderzenia wysyła impuls elektryczny do modułu, a ten wyzwala przypisaną danemu padowi próbkę dźwiękową.  Oprogramowanie modułu zawiera wgraną przez producenta bibliotekę sampli (brzmień).

 

O jakości modułu świadczą takie czynniki:

Jakość fabrycznych brzmień (próbki tworzy się w dwojaki sposób – pieczołowicie nagrywając akustyczne instrumenty, lub w procesie syntezy dźwięku – oczywiście realizacja tych pierwszych jest sporo droższa)

Brzmienia są z reguły „posortowane” przez producenta w gotowe zestawy. Dostępnych jest z reguły kilka/kilkadziesiąt „presetów” dla użytkownika, w których możemy dobrać próbki wg własnych upodobań. Nie ma w tym przypadku żadnych ograniczeń – pad stopy może wywoływać werbel, talerzowe – bębny itd. Możemy również dostosować głośność poszczególnych padów względem siebie, oraz ustawić ich czułość (sensivity) czy poziom reakcji na uderzenie, oraz niekiedy nałożyć efekty (np. reverb – efekt pogłosu).

Możliwości edycji brzmienia (czyli zmiana wysokości dźwięku, tłumienie wybrzmienia)

Interfejs – wielkość, czytelność wyświetlacza, dostępność funkcji bezpośrednio z panelu, w skrócie najważniejsza jest funkcjonalność i użyteczność.

  moduł perkusji elektronicznej alesis DM10moduł perkusji elektronicznej alesis DM6

Ilość i rodzaj „wejść i wyjść” służących do komunikacji urządzenia z innymi sprzętami

Tylny panel modułu elektronicznego

USB – służy do komunikacji z komputerem – jeśli posiadamy na komputerze program muzyczny typu EZ Drummer, Battery, perkusja może służyć za sterownik, czyli aktywować sample bezpośrednio z komputera, a w przypadku kiedy moduł posiada pamięć wbudowaną – importowanie własnych próbek.

MIDI – to port starszego typu pozwalający na komunikację ze starszego rodzaju instrumentami takimi jak syntezatory analogowe, lub cyfrowe, pozwala na połączenie z komputerem za pośrednictwem interface midi-audio.

Phones – słuchawki

Polecamy słuchawki zewnętrzne, otwarte, lub zamknięte, nie powodują wzrostu ciśnienia śródczaszkowego tak jak często ma to miejsce w przypadku słuchawek dokanałowych, słuch to najważniejszy ze zmysłów muzyka, a perkusja jako instrument głośny – eksploatuje go bardziej niż większość instrumentów, nie warto więc oszczędzać w przypadku tego elementu.

Output – gniazda/gniazdo do podłączenia zewnętrznego głośnika/wzmacniacza/miksera. Perkusję elektroniczną podłączyć możemy do zaprojektowanych w tym celu wzmacniaczy, kolumn aktywnych (posiadających wbudowany wzmacniacz).

AUX – pozwala podłączyć MP3/ telefon

Wejścia typu Jack na dodatkowe pady, pozwalające na rozbudowę zestawu o dodatkowy pad Crash, lub Tom

Spotykane są powszechnie dwa rozwiązania podłączeń padów. Pojedyncze kable typu jack, lub tak zwany cable-snake, gdzie wszystkie przewody połączono w jeden który podłączamy do modułu. Podłączenie padów nie jest czynnością trudną, gdyż wszystkie jack’i są standardowo podpisane.

cable snake do podłączenia padów perkusji elektronicznej

Metronom i funkcje treningowe – moduły wyposaża się z reguły w rozbudowane mniej lub bardziej metronomy pozwalające ćwiczyć w różnych tempach i metrach, niektóre posiadają funkcje treningowe , np. wyłączanie metronomu momentami, zwiększanie tempa, grafikę na ekranie pokazującą trafność uderzeń. Wgrywane są również utwory z którymi możemy ćwiczyć zarówno ze ścieżką perkusji jak i bez niej.

Sekwencer – funkcja pozwala na rejestrację własnej gry, moduł pozwala nam „wgrać” określoną ilość, oraz długość własnych tworów rytmicznych.

 

Rama perkusji elektronicznej. Na co zwrócić uwagę?

 

rama perkusji elektronicznej  złożona rama perkusji elektronicznej

Cały zestaw spoczywać powinien na stabilnej, ale lekkiej ramie, zapewniającej jak największe możliwości regulacji, tak by móc dopasować zestaw do własnej postury. Z tym z reguły „zabawy” jest najwięcej i nie ma jednej drogi do celu. Ramę możemy oczywiście zawsze złożyć tak by zajmowała jeszcze mniej miejsca, bo brak miejsca znajduje się zaraz za głośnością na liście motywów poszukiwania zestawu elektronicznego.

Zwrócić trzeba uwagę na stabilność ram, w szczególności na łączenia nóg z elementami poziomymi. Wiele tzw. „no name’owych” zestawów posiada ramę o bardzo słabej konstrukcji w zakresie delikatnie rzecz ujmując nie budzącą zaufania pod kątem stabilności ramę, co potrafi być bardzo irytujące, kiedy co 2-3 minuty gry jesteśmy zmuszeni poprawiać ustawienie pada werblowego, lub w najgorszym przypadku „zbierać go z podłogi”.

Kolejną bardzo ważną rzeczą, która tyczy się zarówno padów jak i ramy są tzw. przesłuchy, czyli niechciane wibracje przenoszone z padów na ramę wyzwalające w efekcie dźwięk innego pada niż chcieliśmy. Przykładowo uderzając w pad od toma, odzywa się także talerz dźwięk crasha. Przesłuchów w 100% nie da się wyeliminować, ale odpowiednia izolacja padów oraz dobrze wykonana rama są w stanie zapewnić odpowiedni komfort podczas gry.

 

Czym grać? Czy jest potrzebny jakiś szczególny model pałek? Czy można podłączyć mechanizm stopy perkusyjnej z bębnów akustycznych?

 

Nie ma konieczności kupowania specjalnego rodzaju pałek do perkusji elektronicznej, najlepiej jeśli główka pałki ma możliwie okrągły, obły kształt, pamiętać należy jedynie o tym by zmienić pałki, kiedy ich główki ulegną uszkodzeniu, ma to na pady tak samo zły wpływ jak na naciągi bębnów akustycznych.

 

pellwood-5d-custom

 

Jeśli chodzi o mechanizm stopy perkusyjnej, to podłączyć możemy niemal dowolny model z klasycznym mocowaniem (nawet najprostsze sprawdzą się wystarczająco). Do większości padów można podłączyć także podwójną stopę (tzw. twin). Nie wszystkie moduły są jednak w stanie poprawnie odbierać sygnały podczas szybkiego grania. Zaznaczyć należy, że nie wszystkie perkusje elektroniczne wyposażone są seryjnie w mechanizm stopy.

 

Jak nagłośnić perkusję elektroniczną?

 

Najbardziej komfortowym z perspektywy grającego rozwiązaniem jest oczywiście gra przy pomocy słuchawek (na zewnątrz słychać jedynie uderzenia pałki o pady, rodzice, żona, dzieci spokojni, bębniarz słyszy dokładnie każdy niuans uderzenia). Są jednak sytuacje kiedy chcemy pochwalić się nowo nabytymi umiejętnościami, do tego służy nam wyjście oznaczane najczęściej jako „main out”. Za pomocą wyjścia „duży jack” podłączyć się możemy w zasadzie do każdego głośnika posiadającego wbudowany wzmacniacz. Oczywiście najlepiej w tym przypadku sprawdza się dedykowane do tego urządzenie lub inna aktywna kolumna.

wzmacniacz do perkusji elekrtonicznej

Przy zachowaniu rozsądku (perkusja ma dość specyficzne pasmo dźwięku) na początek można podłączyć zestaw również do wzmacniacza gitarowego, czy basowego. W ograniczonym stopniu jesteśmy w stanie polecić możliwość „podpięcia” perkusji pod kino domowe, czy wieżę stereo. Duża ilość niskich częstotliwości przenoszonych przez przede wszystkim brzmienie stopy, jest w stanie zniszczyć delikatne głośniki. Trzeba zachować w tym przypadku duży umiar w operowaniu gałką lub suwakiem głośności.

 

Wsparcie techniczne i serwis.

Bardzo często jedynym kryterium wyboru zestawu jest najniższa cena. Zapomina się, że elektronika lubi płatać figle, zresetować się, przeprogramować czułość modułu lub po prostu się zepsuć. Korzystajcie zatem zatem ze sprawdzonych sprzedawców, gdzie po drugiej stronie maila czy też telefonu siedzi osoba kompetentna i będąca w stanie pomóc w sytuacji kiedy nagle „nie działa”.

 

Jaka jest zatem idealna perkusja elektroniczna na początek?

Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie należy przede wszystkim założyć sobie konkretny budżet jaki mamy do wydania i w jego obrębie szukać najlepszych rozwiązań opisanych powyżej.

Poniżej przedstawiamy Wam kilka sprawdzonych wariantów, które łączą w sobie najlepszy stosunek brzmienia, łatwości obsługi, wsparcia technicznego oraz ceny.

 

Jaka perkusja elektroniczna  do 1700 zł

To jeden z najpopularniejszych przedziałów cenowych, ale i zarazem najtrudniejszy w wyborze. Z uwagi, na bardzo duży wybór produktów „no name”, które na zdjęciach i w specyfikacji mogłyby być Mercedesem klasy S ,w rzeczywistości są chińską imitacją perkusji elektronicznej, oferując możliwości rodem z początku lat 90. Należy się ich wystrzegać.

Sprawdzone i polecane przez nas modele:

 

Jaka perkusja elektroniczna do 2000zł

Sprawdzone i polecane przez nas modele:

Jaka perkusja elektroniczna do 4000 zł

Sprawdzone i polecane przez nas modele:

 

W razie pytań lub wątpliwości skontaktuj się z nami.