Porównanie stroików do perkusji Tune Bot
Tune Bot PRO i Tune Bot Gig, dwa modele stroików, dwie nazwy, dwie różne ceny. Sprawdzę je dla was i pokażę różnice. A to czy warto dopłacić do modelu PRO zdecydujecie sami.
Niedawno firma Overtone Labs wypuściła na rynek drugi model Tune Bot’a. Tune Bot Gig to z założenia producenta, prostszy i mniej rozbudowany stroik perkusyjny, względem pierwotnego tune bota, któremu na potrzeby naszego artykułu możemy przypisać roboczo nazwę PRO.
Budowa Tune Bot GIG
Tune Bot Gig jest większy i nieznacznie cięższy od wersji PRO (60g – 72g). Jego obudowę wykonano ze srebrnego, wydawać by się mogło, że gorszego niż w wersji PRO tworzywa. Obudowę wyposażono w bardziej poręczny klips o większym rozwarciu szczęk, który pozbawiono jednak możliwości obrotu stroika wokół własnej osi. Dostęp do zmiany baterii też jest poręczniejszy.
Na przednim panelu umieszczono tylko dwa przyciski bez opisów, więc przy pierwszym kontakcie możemy się domyślać gdzie jest włącznik. Duży klawisz służy do przełączania między trybem strojenia i dostrajania, mały natomiast włącza i wyłącza urządzenie.
Strojenie Tune Bot GIG
W trybie strojenia nie mamy możliwości przełączania trybów na dźwięki i częstotliwości tak jak to miało miejsce w modelu PRO. Obie te wartości wyświetlają się na ekranie jednocześnie. Dla przykładu załóżmy, że stroimy naciąg do 220Hz. W tym celu kręcimy jedną ze śrub bębna, aż Tune Bot Gig pokaże nam docelową wartość 220 Hz. W tym momencie naciskamy ponownie duży przycisk i przechodzimy w tryb dostrajania.
U dołu ekranu wyświetlana jest wartość, do której dążymy przy każdej ze śrub. U góry ekran pokazuje nam jak daleko każda śruba jest od założonej wartości z dokładnością do 0,5 Hz. Kiedy zmierzona wartość jest na minusie trzeba jeszcze dokręcić śrubę. Kiedy jest na plusie trzeba ją poluzować. Wartość 0.0 oznacza dokładne nastrojenie.
Strojenie Tune Bot PRO
W wersji PRO mamy możliwość zmiany między trybem Pitch i Note. W pierwszym po uderzeniu w naciąg pojawia nam się wartość w hercach [Hz]. Po naciśnięciu przycisku Note możemy sprawdzić nazwę dźwięku. Ponowne naciśniecie Note spowoduje powrót do trybu częstotliwości.
W Tune Bot Pro mamy też tryb różnicy. Załóżmy, że chcemy zmierzyć wartość 220 Hz. Gdy chociaż na jednej ze śrub osiągniemy tą wartość możemy wcisnąć DIFF. Zadana wartość pojawi w górnym lewym rogu, jako zapamiętana, a na środku ekranu pojawi nam się wskazówka pokazująca jak daleko jesteśmy od zapisanej wartości.
Kolejną przydatną funkcją w Tune Bot Pro jest filtr. Czasami stroik pokazuje błędne odczyty, losowo dużo wyższe lub niższe niż mogło by się wydawać. Do tego przydaje się opcja filtrowania. Aby ją uruchomić wciśnij przycisk Filter w momencie uzyskania poprawnego wyniku. Od tej pory zmierzona wartość pojawi się w górnym lewym rogu, a stroik będzie mierzyć tylko w wartościach jej najbliższych, a wszystkie składowe bardzo mocno odstające wyniki nie będą brane do analizy.
Różnice
Tune Bot Gig nie jest wyposażony w dodatkowy, wyłączalny filtr częstotliwości tak jak to ma miejsce w wersji PRO. Filtr w modelu GIG włącza się automatycznie przy zmianie trybu na dostrajanie i nie mamy możliwości jego wyłączenia, przez co mogą wystąpić w niektórych sytuacjach przekłamania, kiedy beben ewidentnie nie stroi a Tune Bot pokazuje, że jest ok.
Tune Bot PRO miewa problemy w czasie strojenia naciągu rezonansowego werbla w wysokich rejestrach. Nowa wersja nie pozbawiona jest tego problemu. Wydaje mi się nawet, że Tune Bot Gig radzi sobie z tym gorzej niż wersja PRO, co przy bardzo wysokich strojach może być uciążliwe.
Tune Bot Gig pozbawiony został możliwości zapisu własnych pre setów strojenia, wiec warto nauczyć się ich na pamięć lub gdzieś je zapisać. Nie dodano też miękkiego pokrowca.
Dokładność
Z instrukcji obu urządzeń wynika, że deklarowana odchyłka wynosi +/- 0,5 Hz. Według naszych pomiarów wyszło, że oba stroiki bardzo często są ze sobą zgodne (90% pomiarów). W 10% przypadków potrafiły występować odchyłki 0,5 – 3Hz. Ciężko stwierdzić, który ze stroików był mniej dokładny gdyż nie posiadamy urządzenia wzorcowego, który byłby punktem odniesienia.
Należy także dodać, że oba stroiki mają nieco inną czułość mikrofonu na uderzenie. Każde zarejestrowane przez stroik uderzenie jest sygnalizowane mrugnięciem czerwonej diody. W przypadku bardzo lekkich uderzeń zdecydowanie lepiej radził sobie Tune Bot PRO który wykrywał poprawnie ponad 95% uderzeń, względem 70% dla wersji GIG. Nieco mocniejsze uderzenie w naciąg sprawiało, że oba stroiki wykazywały niemal identyczną wykrywalność uderzeń.
Podsumowanie
Ekonomiczna wersja Tune Bot Gig oraz Tune Bot Pro świetnie sprawdzają się jako narzędzia wspomagające i ułatwiające strojenie. Ich precyzja i dokładność są na zbliżonym poziomie, chociaż wersja PRO rzadziej się myliła i ma większą rozpiętość dynamiczną wykrywania uderzeń.
Zachęcamy do zapoznania się z ofertą stroików do perkusji w drumcenter.pl
Tune Bot Pro – stroik do perkusji
Tune Bot GIG – stroik do perkusji
Tabela porównawcza
Tune-Bot PRO | Tune-Bot GIG | |
Strojenie przy każdej śrubie | TAK | TAK |
Strojenie do konkretnego dźwięku | TAK (łatwiejsze) | TAK |
Przełączaniem między trybem Hz i dźwiękiem | TAK | NIE |
Tryb precyzyjnego strojenia | TAK (wyłączalny) | TAK (domyślny) |
Czytelny wyświetlacz | TAK | TAK |
Filtr „przydźwięków” | TAK | NIE |
Zapisywanie presetów ustawień | TAK | NIE |
Instrukcja | PL i EN | EN |
Pokrowiec | TAK | NIE |
Klips | TAK (obrotowy) | TAK (duży) |
Zasilanie | AAA x 2 | AAA x 2 |